Noodnummer 101

Afdeling Veiligheid

 

 

De diensten interventie en verkeer vormen samen de afdeling Veiligheid.

Verkeer

 

De dienst verkeer heeft als belangrijkste taken:

  • Verhogen van de verkeersveiligheid
  • Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers
  • Op educatieve, preventieve en repressieve wijze toezien op de naleving van het verkeersreglement

De dienst verkeer probeert deze doelstellingen te halen oa. via bemande en onbemande snelheidscontroles, bromfietscontroles, toezicht op betalend, foutief en beurtelings parkeren enz. Daarnaast zijn er nog verschillende soorten verkeerscontroles:

  • Algemene verkeerscontroles
  • Specifiek gerichte verkeerscontrole (Alcohol- en drugscontroles; andere controles in opdracht van VIAS, goederenvervoer, personenvervoer,...)

Deze controles kunnen zowel mobiel (op verschillende punten langs een traject) als statisch zijn.

    Contactgegevens:

    Ter Waarde 54
    8900 Ieper
     
    Tel.: 057 230 560
    E-mail: PZ.ArroIeper.Verkeer@police.belgium.eu  
     
     

    Interventiepermanentie

     

    De dienst interventiepermanentie bestaat uit de dienst interventie en de dienst dispatching. Hieronder kan u meer informatie vinden over beide diensten.

    E-mail: PZ.ArroIeper.Interventie@police.belgium.eu

    Interventie

    De interventiedienst voorziet 7 dagen op 7, 24 uur op 24 politiepatrouilles die tussenkomen bij oproepen. Die oproepen kunnen dringend of niet-dringend zijn. Alle ploegen vertrekken vanuit het hoofdcommissariaat van de politiezone. 

    De dienst interventie is 24 uur op 24 beschikbaar via het nummer 057 230 500.
         

    Dispatching

    De dispatching wordt 24 uur op 24 bemand door 1 of meerdere politiemensen geassisteerd door iemand van het burgerpersoneel. Zij staan in voor de verwerking van de oproepen.

    Inzake de werking op de dispatching kan men diverse taken onderscheiden.

    Namelijk deze die betrekking hebben op:

    • Call-taking
    • Dispatching van diverse diensten op het terrein
    • Opzoekingen in de manuele en geautomatiseerde documentatie ten behoeve van de diensten op het terrein
    • Opvolging en coördinatie van de ploegen


    Call-taking: Indien men het nummer van de lokale dispatching vormt, tel. 057 230 500 zal men in contact komen met een operator van de dispatching, de zogenaamde call-taker.

    Taken van de call-taker

    • Kennis nemen van de gevraagde politie-interventie en deze in het informaticasysteem inbrengen
    • Doorschakelen naar (andere) bevoegde diensten van de lokale politiezone
    • Indien nodig doorverwijzen naar externe diensten
    • Informatie verstrekken (zowel aan de burger of aan de ploegen op terrein)

    Taken van de dispatcher

    • De dispatcher is steeds een politiefunctionaris
    • Hij superviseert de interventies en volgt het werk van de ploegen op terrein op.
    • Indien nodig coördineert hij de interventie en geeft de nodige raad en/of instructies

    Alle interventies worden ingebracht in een informaticanetwerk. Alle specifieke opzoekingen voor de diverse diensten worden uitgevoerd op de lokale dispatching.

    Hoe bereik je ons?

    De lokale dispatching is 24 uur op 24 bereikbaar op het telefoonnummer 057 230 500.

    Buiten de openingsuren van de lokale commissariaten (nacht-weekend) worden alle telefonische oproepen die aan hen gericht zijn automatisch doorgeschakeld naar de lokale dispatching.

    Uiteraard kan men voor dringende oproepen nog steeds het noodnummer 101 opbellen (of 112 via gsm).

    Al deze oproepen voor wat betreft onze regio komen terecht in de provinciehoofdplaats Brugge die ze online via pc overmaakt aan onze dienst die instaat voor de verdere opvolging van deze interventie.

    Hoe worden oproepen opgevolgd?

    Onze lokale dispatching is aangesloten op het ASTRID-netwerk en beschikt over de modernste communicatieapparatuur.

    Alle ploegen worden op een pc-scherm gevisualiseerd en door middel van korte statusberichten krijgen de ploegen automatisch de hen toegekende opdracht onmiddellijk op hun radiopost.

    Bij ontvangst van een oproep wordt deze eerst geëvalueerd rekening houdende met de prioriteit van de opdracht, de beschikbaarheid van de ploegen en het lokaal politiebeleid. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen dringende en niet-dringende interventies.

    Laatstgenoemde interventies worden niet onmiddellijk uitgevoerd. De burger die contact opneemt zal in kennis gesteld worden indien hij/zij op latere datum geholpen zal worden of wordt doorverwezen naar een bevoegde dienst.

    Bij dringende interventies daarentegen zal door een simpele visuele inspectie van een kaart nagegaan worden welke ploeg het dichtst bij de gevraagde interventie is.
    Hierdoor wordt de reactietijd tot het strikte minimum gereduceerd.

    Er wordt uiteraard samengewerkt met externe partners uit de veiligheidsketen (brandweer, medische hulpverlening, buurtinformatienetwerken...) voor een integrale aanpak van het vigerende probleem.

    Doelstelling

    Onze doelstelling is om, door correcte en klantvriendelijke bevraging, de kwaliteit van de dienstverlening naar de burger te verzekeren.We gaan ervan uit dat een snelle interventie bij een dringende oproep (waarvoor duidelijk in doeltreffende communicatieapparatuur werd geïnvesteeerd) de kwaliteit van onze tussenkomst ten goede komt. Het is onze primaire verantwoordelijkheid om oproepen te beantwoorden en daaraan het juiste gevolg te geven.We streven naar een juiste coördinatie wanneer diverse politieactoren op dezelfde plaats tussenkomen door hen als dispatching, waar mogelijk, maximaal te steunen.

    Contactgegevens:

    Ter Waarde 54
    8900 Ieper

    Tel.: 057 230 500
    Aanwezigheid: 24 op 24
    E-mail: PZ.ArroIeper.Interventie@police.belgium.eu 
     
     
     

    Flexteam en patrouille hondengeleider 

     

    Deze ondersteunende teams worden ingezet in het kader van veiligheidsproblematieken. Zij zorgen voor bijstand en pakken overlast en fenomenen aan. Zij werken hiervoor ook samen met de afdelingen regio en veiligheid.