Noodnummer 101

Veilig met de moto

 

 

 

 

Voor velen is het mooie weer ook het moment om de motor uit te halen voor woon-werkverkeer.  

We mogen echter niet vergeten dat een motorrijder na enige periode van “inactiviteit” terug in zijn “rijroutine” moet komen.

Ook de andere weggebruikers moeten opnieuw gewoon worden aan de aanwezigheid van een groter aantal motorrijders dan tijdens de winter.

 

De ervaring van de laatste jaren is, dat juist die eerste mooie weekenden risicovol zijn en leiden tot berichten in de media van (zware) ongevallen met motorfietsen.

Het mooie weer trekt veel van de ‘overwinteraars’ naar buiten, maar omdat ze enige maanden stil gelegen hebben, zijn de automatismen van het motorrijden wat verdwenen.

Cijfers van het VIAS, het voormalige Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, tonen aan dat het aantal ongevallen met motorrijders vanaf maart stijgt en in november weer daalt.

Dat is logisch omdat er in de winter veel minder motorrijders op de weg zijn.

De cijfers wijzen echter ook uit dat in de periode 2008-2012 de meeste ongevallen niet in het weekend maar op weekdagen gebeuren: van 57% in augustus tot 73% in november.

Het percentage ongevallen in het weekend stijgt in de periode maart-oktober wel, maar er zijn geen extremen: 32% als hoogste cijfer in april en 26% als laagst in november.

Op basis van de cijfers van 2008 tot en met 2012 heeft gemiddeld 64% van de ongevallen plaats op een weekdag en 28% van een weekenddag.

De overige 9% heeft gedurende de nacht (weekend en week) plaats.

Uit de gegevens komt eveneens naar voren dat bij de meeste ongevallen met motorrijders ook automobilisten betrokken zijn.

In 60% van de gevallen botste de motorrijder tegen een auto.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bijna tweederde van die ongevallen geïnitieerd is door automobilisten met als voornaamste oorzaak dat zij de motorrijder niet gezien hebben.

De motorrijders hebben in de helft van de gevallen niet voldoende geanticipeerd op een manoeuvre van een autobestuurder.

 

Hierbij geven we nog de volgende tips voor zowel motorrijders als bestuurders van andere voertuigen:

  • Defensief rijden door de motorrijders en opvallende felle kleuren van helm en kledij zijn elementen om het risico op een ongeval te verkleinen.
  • Ga er bij een manoeuvre van uit, dat na elk groot voertuig een motorfiets kan rijden die pas laattijdig zichtbaar is.
  • Luister naar het verkeer: Zet het volume van je radio op een niveau waarbij je geluiden van buiten, zoals sirenes en motorfietsen nog kunt horen.
  • Kijk bij elke verandering van richting in alle spiegels en geef hierbij steeds tijdig je richting aan. Zo kan een motorrijder anticiperen op je manoeuvre.
  • Weet, dat een motorfiets sneller kan accelereren dan een auto en dat daarom moeilijker in te schatten valt aan welke snelheid deze nadert.
  • Hou rekening met elkaar en wees hoffelijk

Ten slotte wil elke weggebruiker niets liever dan terug veilig thuiskomen.

Bekijk ook de checklist op https://www.veiligverkeer.be/inhoud/een-veilige-motorfiets/ 

 

  1. Fris je manoeuvres op voor je na de winterperiode terug de weg op gaat. Zo krijg je terug ‘voeling’ met de motor.
  2. Denk aan je zichtbaarheid! Gebruik niet alleen je dimlicht, maar draag ook kledij die opvalt.
  3. Doe tijdig een technische check-up van je motor. Check zeker de banden, de bandenspanning en je remschijven.
  4. Maak niet meteen een lange rit, maar doe eerst een paar korte ritten! Zo leer je terug wennen aan een defensieve rijstijl, het nemen van bochten en oefen je je kijktechniek.
  5. Check de levensduur van je helm. Vervang je helm zeker na een val, maar wees ervan bewust dat ze sowieso een beperkte levensduur hebben. (polycarbonaat tussen 3 à 5 jaar, glasvezel tot 7 jaar)
  6. Gebruik steeds je richtingaanwijzers. Zo weten de andere weggebruikers je intenties.
  7. Kijk uit voor onaangename verrassingen: wegmarkeringen, riooldeksels, steenslag, etc; zijn onschuldig voor automobilisten, maar kunnen gevaarlijk zijn voor motorrijders.
  8. Positioneer je niet uiterst rechts op de rijstrook. Als je iets centraler rijdt kan je zelf het verkeer beter zien en ben je beter zichtbaar.
  9. Pas op je tellen als je een file inhaalt of voorbijrijdt.
  10. Als je in groep gaat rijden, laat de minst ervaren rijders vooraan rijden. Zo kunnen ze de groep beter volgen.