Noodnummer 101

Deze keer ben ik BOB!

 

Elke dag gebeuren er in ons land gemiddeld 12 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol, op nieuwjaarsdag gaat het gemiddeld zelfs over 26 ongevallen. Dat is 1 ongeval op 3! Om dit fenomeen te bestrijden zijn sensibiliseren en controleren nog steeds nodig, zeker in de eindejaarsperiode. De BOB-campagne focust deze winter op het nemen van je eigen verantwoordelijkheid met als slogan: ‘Deze keer ben ik BOB’. BOB zijn is een engagement, zowel voor jezelf als voor de mensen die je vervoert. 

1 ongeval op 3 op nieuwjaarsdag is te wijten aan alcohol

In de periode 2011 tot 2020 gebeurden gemiddeld 12 alcoholgerelateerde ongevallen per dag in ons land, ofwel 1 ongeval elke 2 uur! Dit komt overeen met 11% van de letselongevallen die dagelijks gebeuren. Zeker in de eindejaarsperiode is het belangrijk om iedereen te blijven waarschuwen voor de mogelijke gevaren van alcohol achter het stuur. Zo gebeuren op nieuwjaarsdag gemiddeld 26 ongevallen waarbij minstens één bestuurder onder invloed is van alcohol. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 3 ongevallen met gewonden die dag (31%). Ook op kerstdag is het aandeel alcoholgerelateerde ongevallen bijna dubbel zo groot als op een gemiddelde dag.

Impact op rijgedrag is enorm: opvallend vaker ongevallen zonder tegenpartij.

Bij de ongevallen waarbij alcohol in het spel is, valt op dat het veel vaker dan gewoonlijk over eenzijdige ongevallen gaat. Dat wil zeggen een ongeval waar geen tegenpartij betrokken is. De bestuurder onder invloed kan in zo’n ongeval zijn voertuig niet onder controle houden en rijdt dan tegen een boom of ander obstakel. In 2020 was bijna 1 op 2 ongevallen (43%) met een bestuurder onder invloed een enkelzijdig ongeval. Voor alle letselongevallen gaat het gemiddeld om 23% enkelzijdige ongevallen.

Nieuwe campagne: ‘Deze keer ben ik BOB’

Hoewel de gezondheidscrisis ook dit jaar weer voor een atypisch eindejaar zorgt, zullen er wellicht toch mogelijkheden zijn om elkaar te zien en een glas te drinken. Belangrijk daarbij is om op voorhand goede afspraken te maken wie er nuchter terug achter het stuur kruipt om iedereen veilig terug thuis af te zetten. De BOB-campagne van deze winter speelt in op het nemen van deze verantwoordelijkheid met als slogan ‘Deze keer ben ik BOB’.
De vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute willen met de steun van de federale en de lokale politie met deze BOB-campagne weer sensibiliseren rond de gevaren van alcohol achter het stuur en actief bijdragen tot het verminderen van het aantal slachtoffers van dronken chauffeurs.

Meer informatie via deze site.