Noodnummer 101

Smartphone en verkeer: een onveilige combinatie

 

 

 

De gsm of smartphone is hét symbool bij uitstek van bereikbaarheid en onmisbaar bij het onderhouden van sociale contacten, overal en op elk moment van de dag, zelfs in de auto.

Statistieken van het VIAS bevestigen dat meer dan de helft van de bestuurders het gsm’en tijdens het rijden niet kan laten.

 

Uit studies blijkt dat bellende bestuurders 2 tot 9 keer meer risico op een ongeval lopen dan niet-telefonerende bestuurders. De risico’s van bellen en rijden zijn vergelijkbaar met een alcoholpercentage van 0,8 promille in het bloed.

 

Wat zegt het verkeersreglement?

 

Sedert 1 juli 2000 is telefoneren tijdens het rijden verboden, behalve als je dit handenvrij doet.

Artikel 8.4 van de wegcode bepaalt dat je als bestuurder geen gebruik mag maken van een draagbare telefoon die je in de hand houdt, behalve wanneer je voertuig stilstaat of geparkeerd is.

Bij het aanschuiven in een file of wachten aan een rood verkeerslicht sta je volgens diezelfde wegcode niet stil, maar neem je nog steeds actief deel aan het verkeer.

De boete voor deze overtreding van de tweede graad is vastgelegd op 116 euro.

 

 

Vaak zien we bestuurders die er alles aan doen om het gebruik van hun telefoontoestel te verbergen.

Zo wordt er steeds vaker overgeschakeld van een telefoongesprek waar het toestel zeer goed zichtbaar is voor tegenliggers, naar het versturen en/of lezen van een tekstberichtje ter hoogte van het stuur, waarbij andere weggebruikers het toestel nagenoeg niet kunnen waarnemen.

 

Bij het gebruik van de telefoon om te sms'en zijn naast de cognitieve afleiding doorgaans ook de visuele én fysieke afleiding belangrijk.

Daarom wordt dit gedrag nóg gevaarlijker geacht dan mobiel bellen.

Bij het gebruik van de sms-functie blijken mensen langzamer te reageren op prikkels die je ontvangt tijdens het rijden.

Men rijdt langzamer, slingert meer en er wordt minder op de weg gelet dan bij het gebruik van de belfunctie.

Voor andere weggebruikers lijkt het daarom ook vaak dat de bestuurder die aan het sms’en is, stuurt onder invloed van alcohol.

 

Enkele tips voor wie toch belt tijdens het rijden:

 

Gebruik een handenvrije carkit.

Er bestaan allerlei modellen van de meest eenvoudige tot de meest gesofisticeerde. Vergeet hierbij niet, dat ook handenvrij bellen nog steeds een deel van je aandacht opeist tijdens het rijden;

 

Vertel je correspondent dat je aan het rijden bent.

Zo snapt hij/zij meteen dat je met beperkingen zit. Vereist het gesprek je volle aandacht, bel dan terug nadat je een veilige/reglementaire parkeerplaats hebt opgezocht;

 

Bel alleen voor dringende/noodzakelijke gesprekken.

Voor ingewikkelde, lange of emotionele gesprekken wacht je best tot een meer geschikt moment.