Noodnummer 101

Oplichter aan de lijn?Zo kan je ze herkennen.

 

Hoewel we veel waarschuwen voor oplichting via email of sms, is oplichting via telefoon ook in opmars volgens safeonweb. Recent werden er oproepen van EUROPOL gemeld. De bedoeling is om je bang te maken en geld van je af te persen.  Dit soort oplichting is niet nieuw, maar het blijft circuleren en veel mensen schrik aanjagen.

Wat moet je vooral NIET doen bij onverwachte oproepen?

  • Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden, codes van je bankkaart of response codes door aan de telefoon.
  • Bel nooit terug naar onbekende nummers. Beantwoord nooit oproepen van nummers die je niet kent, en zeker niet van buitenlandse nummers. Bel deze nummers zeker niet terug. Je kan de landcode opzoeken via je internetbrowser.
  • Geloof niet zomaar wat men je aan de telefoon vertelt. Een technologiebedrijf, je bank, de politie of de overheid vragen nooit via de telefoon naar je gegevens of codes.

 

Kreeg je een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn?

Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare televerkopers. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over deze praktijken.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

  1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.
  2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  4. Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan u de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

Favicon

Meer informatie en tips op de website over "Oplichters aan de lijn"

"Oplichters aan de lijn" is een sensibiliseringscampagne van de FOD Economie, het Europees Centrum voor de Consument, contactcentres.be en de vzw DNCM (Bel-me-niet-meer-lijst).