Let op voor factuurfraude!
Heb je een factuur ontvangen én betaald, maar krijg je een aantal weken later een aanmaning in de bus? Dan ben je wellicht slachtoffer van een vervalste factuur. De Economische Inspectie stelt vast dat er opnieuw een verhoging is van het aantal meldingen over factuurfraude en wil zowel de consumenten als de bedrijven hiervoor waarschuwen.
De Economische Inspectie van de FOD Economie stelt vast dat er opnieuw een verhoging is van het aantal meldingen over factuurfraude. Factuurfraude is fraude waarbij oplichters een factuur vervalsen: ze onderscheppen de papieren of elektronische factuur en wijzigen het rekeningnummer.
In de eerste zes maanden van 2019 ontving de FOD Economie evenveel meldingen dan in heel 2018. Een slachtoffer is nu gemiddeld meer dan 20.000 euro kwijt ten opzichte van 7.100 euro in 2018.
Daarom lanceert de FOD Economie opnieuw een sensibiliseringscampagne voor consumenten en bedrijven over dit onderwerp.
Krijg je dus een factuur met een ander rekeningnummer dan gewoonlijk? Neem dan contact op met de leverancier.
Factuur toch betaald?
- Contacteer zo snel mogelijk de betrokken banken (jouw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar je hebt overgeschreven) om de fraude te melden. Je bank vraagt aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters om het geld terug te storten. Deze bank tracht ook de overschrijving te blokkeren of blokkeert de rekening zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk is.
- Meld het op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). Je krijgt aan het einde van je melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.