Aan het hoofd van de Directie Operaties staat hoofdcommissaris Bruno Debackere.
Deze directie omvat alle operationele diensten van PZ Arro Ieper.
Er zijn 3 grote afdelingen binnen de directie Operaties:
- veiligheid
- regio
- onderzoek
Er zijn 3 ondersteunende diensten binnen deze directie:
- OC (Operationele Coördinatie)
- OI (Operationele Informatie)
- GHH (Gespecialiseerde Handhaving)
De diensten interventie en verkeer vormen samen de afdeling Veiligheid.
Verkeer
De dienst verkeer heeft als belangrijkste taken:
- Verhogen van de verkeersveiligheid
- Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers
- Op educatieve, preventieve en repressieve wijze toezien op de naleving van het verkeersreglement
De dienst verkeer probeert deze doelstellingen te halen o.a. via bemande en onbemande snelheidscontroles, bromfietscontroles, toezicht op betalend, foutief en beurtelings parkeren enz. Daarnaast zijn er nog verschillende soorten verkeerscontroles:
- Algemene verkeerscontroles
- Specifiek gerichte verkeerscontrole (Alcohol- en drugscontroles; andere controles in opdracht van VIAS, goederenvervoer, personenvervoer,...)
Deze controles kunnen zowel mobiel (op verschillende punten langs een traject) als statisch zijn.
Interventie
De dienst interventie bestaat uit de dienst interventie en de dienst dispatching.
Interventie
De interventiedienst voorziet 7 dagen op 7, 24 uur op 24 politiepatrouilles die tussenkomen bij oproepen. Die oproepen kunnen dringend of niet-dringend zijn. Alle ploegen vertrekken vanuit het hoofdcommissariaat van de politiezone.
De dienst interventie is 24 uur op 24 beschikbaar via het nummer 057 230 500.
Dispatching
De dispatching wordt 24 uur op 24 bemand door 1 of meerdere politiemensen geassisteerd door iemand van het burgerpersoneel. Zij staan in voor de verwerking van de oproepen.
Inzake de werking op de dispatching kan men diverse taken onderscheiden:
- Call-taking
- Dispatching van diverse diensten op het terrein
- Opzoekingen in de manuele en geautomatiseerde documentatie ten behoeve van de diensten op het terrein
- Opvolging en coördinatie van de ploegen
Call-taking: Indien men het nummer van de lokale dispatching vormt, tel. 057 230 500 zal men in contact komen met een operator van de dispatching, de zogenaamde call-taker.
Taken van de call-taker:
- Kennis nemen van de gevraagde politie-interventie en deze in het informaticasysteem inbrengen
- Doorschakelen naar (andere) bevoegde diensten van de lokale politiezone
- Indien nodig doorverwijzen naar externe diensten
- Informatie verstrekken (zowel aan de burger of aan de ploegen op terrein)
Taken van de dispatcher:
- De dispatcher is steeds een politiefunctionaris
- Hij superviseert de interventies en volgt het werk van de ploegen op terrein op.
- Indien nodig coördineert hij de interventie en geeft de nodige raad en/of instructies
Alle interventies worden ingebracht in een informaticanetwerk. Alle specifieke opzoekingen voor de diverse diensten worden uitgevoerd op de lokale dispatching.
Hoe bereik je ons?
De lokale dispatching is 24 uur op 24 bereikbaar op het telefoonnummer 057 230 500.
Uiteraard kan men voor dringende oproepen nog steeds het noodnummer 112 opbellen.
Al deze oproepen voor wat betreft onze regio komen terecht in de provinciehoofdplaats Brugge die ze online via pc overmaakt aan onze dienst die instaat voor de verdere opvolging van deze interventie.
Flexteam en patrouille hondengeleider
Deze ondersteunende teams worden ingezet in het kader van veiligheidsproblematieken. Zij zorgen voor bijstand en pakken overlast en fenomenen aan. Zij werken hiervoor ook samen met de afdelingen regio en veiligheid.
Dichtbij en Op Maat van Jouw Stad of Gemeente
Onze politiezone staat in voor de veiligheid van tien steden en gemeenten (Ieper, Poperinge, Wervik, Zonnebeke, Heuvelland, Moorslede, Staden, Vleteren, Langemark-Poelkapelle en Mesen), verdeeld over drie regio’s.
Elke regio heeft haar eigen dynamiek en uitdagingen, en jouw toegewijde wijkinspecteur speelt hierin een centrale rol.
Regio Centrum
Historisch Hart, Drukke Stadsdynamiek en Bloeiende Industrie en KMO’s
📍 Gemeenten: Ieper en deelgemeenten
Regio Oost
Grensstreek & Open Landschap
📍 Gemeenten: Wervik, Staden, Moorslede, Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle
Regio West
Landelijke Gemeenten met Groeiende Dynamiek
📍 Gemeenten: Poperinge, Heuvelland, Vleteren en Mesen
🚓 Onze focus ligt op :
- De toeristische steden met hun cultuur en het oorlogstoerisme
- De drukke verkeersstromen in de binnenstad en de industriezones
- Talrijke sportmanifestatie met een internationale uitstraling
- Grenstoerisme en internationale mobiliteit
- Landelijke gebieden met verspreide bewoning
- Sluikstorten, landbouwverkeer en verkeersveiligheid
- Inbraken en diefstallen in woningen en bedrijven
- De agro-industrie en de seizoensarbeiders
- Weekendtoerisme en zachte recreatie
- De aanwezigheid van een penitentiaire instelling en verschillende jeugdinstellingen
- De opvang van vluchtelingen in verschillende asielcentra
- Het Regionaal Ziekenhuis Jan Yperman
- Bellewaerde met zijn grote aantal bezoekers
- Een groeiende jachthaven met zijn specifieke problemen
- Grenscriminaliteit waar we letterlijk op grenzen botsen
- Jeugd- en uitgaansleven
Jouw Wijkinspecteur: Veiligheid begint bij een goed gesprek.
De wijkinspecteur is jouw lokale contactpersoon binnen de politie.
Jouw wijkinspecteur is verantwoordelijk voor een aantal administratieve taken en helpt je bij diverse vragen en problemen of verwijst je door naar de juiste dienst of externe partners.
👮Jouw wijkinspecteur:
- Voert de woonstcontrole uit bij adreswijziging
- Is aanwezig op evenementen in jouw buurt
- Bemiddelt bij buurt- en sociale problemen
- Geeft jou informatie over veiligheid en preventie
- Is aanspreekbaar over buurtproblemen en komt tussen bij kleine criminaliteit
- Is actief in preventieve controles tegen inbraken en sluikstorten.
- Is betrokken met het verenigings- en uitgaansleven
- Heeft aandacht voor verkeersveiligheid in schoolomgevingen en woonwijken
🔎 Wie is jouw wijkinspecteur? Zoek het eenvoudig op via onze kaart of de zoekfunctie!
📞 Contact opnemen? Spreek je wijkinspecteur aan op straat, bel de Blauwe Lijn of vul het contactformulier in op onze website.
De afdeling onderzoek bestaat uit de lokale recherche en het zorgteam.
Lokale recherche
De dienst lokale recherche van de lokale politie ARRO Ieper staat in voor de uitvoering van gerechtelijke taken die meestal omwille van hun aard, omvang of complexiteit een diepgaander en soms langdurig onderzoek vereisen. Meestal wordt ze pas ingeschakeld nadat de interventie- en/of wijkwerking reeds de eerste vaststellingen deden en waarbij blijkt dat verder onderzoek noodzakelijk is. De inschakeling gebeurt dan, ofwel op initiatief, ofwel in opdracht van het parket of de onderzoeksrechters.
De leden van de lokale recherche werken voornamelijk op de achtergrond en proberen hierdoor weinig aandacht van het publiek te trekken. Dit is noodzakelijk om o.a. door observatie en discreet onderzoek de beoogde resultaten te bereiken. De rechercheurs werken altijd in burger en dragen dus geen herkenbaar uniform. Zij verplaatsen zich ook met anonieme voertuigen. Ze zijn wel gewapend en hebben een rode armband om zich te identificeren bij acties of dringende interventies. Ook dienen ze zich permanent te kunnen identificeren als politieman door het vertonen van hun legitimatiekaart. Bij contact mag u hen deze steeds vragen te tonen.
Welke onderzoeken voeren zij voornamelijk ?
- Diefstallen: diefstallen in woningen of voertuigen, diefstal binnen een bedrijf door werknemers, winkeldiefstallen, diefstal met geweld op een persoon, ...
- Misdrijven inzake drugs, hormonen en volksgezondheid in het algemeen: invoer, gebruik en handel van drugs, overdosis, gebruik van hormonen, gebruik van doping bij mens en dier, ...
- Zedenmisdrijven: aanranding eerbaarheid, verkrachting, pedofilie, exhibitionisme, ...
- Misdrijven tegen de fysische integriteit van een individu: opzettelijke slagen en verwondingen, kindermishandeling, intrafamiliaal geweld, belaging, stalking, ...
- Financiële misdrijven: oplichting, inbreuken op de vennootschapswetgeving, fiscale fraude, faillissementen, valsmunterij, misbruik van vertrouwen, erfeniskwesties, ...
Ook wordt door ieder lid van de lokale recherche discreet informatie ingewonnen en nagetrokken. Gezien het belang hiervan is binnen de dienst een speciale cel permanent verantwoordelijk hiervoor.
Via een beurtrol verzekeren alle leden van de dienst om beurt in een ploeg van twee een permanentiedienst van 24 op 24 uur, dit telkens gedurende een ganse week onder leiding van een officier. Bij een zwaarwichtig feit kan dus onmiddellijk een ploeg worden opgeroepen die in dat geval het dossier overneemt en de dringende taken uitvoert.
Het zorgteam
De belangrijkste taken van het zorgteam zijn:
- Bijstand bieden en verhoren van kinderen en volwassenen die het slachtoffer werden van een ernstig gewelddelict en dit eventueel audio-visueel conform de wettelijke onderrichtingen
- Onderzoeken inzake kindermishandeling en problematische opvoedingssituaties
- Bijstand bieden aan betrokkenen of nabestaanden van zelfmoord, moord, dodelijke verkeersongevallen, rampen na het brengen van het slechte nieuws. Hen bijstaan tijdens de laatste groet en hen doorverwijzen naar de gepaste hulpverlening voor verdere opvang
- Onderzoeken op vraag van de parketmagistraat op het domein van jeugdbescherming (bv. moraliteitsonderzoek)
- Coördinatie project intra-familiaal geweld (IFG) en Mobiel stalkingsalarm
- Deelname aan overlegstructuren met interne en externe partners oa. inzake slachtofferbeleid, partnergeweld, crisisnetwerk en dit vanuit het vervullen van een brugfunctie tussen politie en hulpverlening
- Algemene sensibilisering van de politieambtenaren op lokaal vlak oa. door het geven van vorming en het bijhouden van een actuele sociale kaart
De dienst operationele coördinatie staat in voor de planning, organisatie en operationele coördinatie van manifestaties en evenementen die supra lokaal, zone-overschrijdend of vanwege hun omvang of specificiteit een gecoördineerde aanpak vereisen. Hierin is een intense samenwerking met de afdeling Regio voorzien.
De dienst operationele coördinatie staat ook in voor het plannen en beheer van alle dienstoverstijgende functionaliteiten (hycap, fietsteam, trainingen cel geweldbeheersing, etc.). Een nauwe samenwerking met de diensten van de directeur-cöordinator van de federale politie is bijvoorbeeld inzake hycap noodzakelijk.
Verder staat de dient operationele coördinatie ook in voor het organiseren van zonale acties i.k.v. fenomenen, vormt de dienst het centrale aanspreekpunt inzake noodplanning, etc. Een uitgebreid takenpakket m.a.w.!
Deze dienst bevat het Lokaal Informatiekruispunt (LIK) en het Gerechtelijk Bureel (GB).
Deze dienst staat o.a. in voor het beheer van de seiningen. Ook zit de functionaliteit ‘Functioneel Beheer (FB)’ bij een aantal leden van operationele informatie. Zij staan in voor de opmaak of bijsturing van de beschikbare documenten, de regeling van de toegangsrechten in de diverse databanken en het verstrekken van de nodige opleidingen in het kader van ISLP, ANG of diverse databanken. Tevens staan ze in voor het volgen en opbouw van de Focus modules.
Een verdere verdeling van de taken tussen LIK en GB ziet er als volgt uit:
Het GB staat in voor de verwerking van alle gerechtelijke dossiers opgesteld in de PZ. Dit omvat zowel kwaliteitsbewaking, voeden van alle noodzakelijke databanken (ANG, …) etc. Het GB heeft ook een directe link met het Parket, waarbij een referentiemagistraat geregeld samen met het GB sturing heeft aan bepaalde dossiers (PAS-project).
Het LIK staat in voor de voorbereiding van diverse operationele overlegmomenten (dagelijks overleg, coördinatie overleg…) door de veelheid van informatie reeds te verwerken en te detecteren waar er bijsturing of bijkomende opdrachten noodzakelijk zijn. Ook zorgt het LIK voor de voeding van de briefings, houdt ze de vinger aan de pols bij opduiken van eventuele fenomenen, wordt er informatie verreikt ten behoeve van de dossierbeheerders (vb. via ANPR-bevraging, …), voeren ze een eerste monitoring uit i.k.v. bestuurlijke handhaving gericht op rechtspersonen, etc.
Deze dienst staat in voor gespecialiseerde materie, dit binnen drie teams:
Team wapens verwerkt alle aanvragen voor wapenvergunningen ten behoeve van de provincie en voorziet tevens in de opvolgende controles. Het team geeft ook de nodige bijstand aan de eerste lijnsdiensten bij inbeslagname van (vuur)wapens, is het expertisecentrum voor alles wat wapens betreft (incl. jacht), voert zowel preventieve als repressieve controles uit etc.
Team milieu is bevoegd voor alles wat klasse 2 en klasse 3 inrichtingen betreft. De leden hebben de bevoegdheid van milieutoezichthouder, een bevoegdheid die ruimer gaat dan de standaard ‘politionele bevoegdheid’. Naast vaststellingen en opvolgingen inzake milieu staat kan deze dienst ook instaan voor vaststellingen inzake stedenbouw.
Team bijzondere wetgeving (BHH) vormt het aanspreekpunt voor alle bijzondere inspectiediensten (en dat zijn er heel wat…). Naast samenwerking met bijzondere inspectiediensten is het team zelf ook onderlegd in heel wat bijzondere wetgeving en voert binnen dit kader dan ook geregeld controles uit (link naar bestuurlijke handhaving).
Alle teams stellen hun expertise ook maximaal ter beschikking van de overige diensten en afdelingen binnen de PZ (bijstand in zowel raad als daad).