Noodnummer 101

Campagne 2010: -16 geen alcohol

 

 

 

Om de wetswijziging (B.S. 31/12/09) over de vastlegging van duidelijke leeftijdsgrenzen voor de verkoop en het schenken van alcohol aan jongeren én het toezicht daarop bekend te maken, werd een affiche- en flyercampagne uitgewerkt, gericht aan de verschillende gemeenten, handelaars en organisatoren van evenementen.
 
Voor deze campagne werden flyers gemaakt met extra informatie over de vernieuwde wetgeving en met ondersteunende gezondheidsargumenten.
Daarnaast werden ook affiches opgemaakt die op het einde van de examenperiode in juni verdeeld werden naar de scholen, cafés en handelaars. Er werden eveneens verschillende controles van nachtwinkels en handelaars uitgevoerd.
 
De politiezone organiseerde een eerste vergadering over een geïntegreerde aanpak van het alcoholgebruik bij minderjarigen met de afgevaardigden van de tien gemeenten. Daarbij werd het belang benadrukt om deze preventieve aanpak ook op gemeentelijk niveau verder te zetten. Bovendien bood de preventiedienst aan om verdere acties mee te ondersteunen, bijvoorbeeld door de organisatie van informatiesessies voor organisatoren van evenementen/fuiven.
 
In een volgende fase werden deze acties herhaald, specifiek gericht naar de plaatselijke festivals en organisatoren van fuiven en evenementen, aangevuld met gerichte controleacties.
 Met de organisatie van Festival Dranouter werd in de zomer van 2010 een aangepast actieplan uitgewerkt om de vernieuwde wetgeving omtrent de verkoop en het schenken van alcohol aan jongeren aan te pakken.
 
De barmedewerkers kregen uitleg over de vernieuwde wetgeving, net als de standhouders, waarbij deze ook van campagnemateriaal werden voorzien. Daarnaast waren er ook preventieboodschappen voor de lichtreclames en werd er een preventiestand ingericht. Daar werden de jongeren op een ludieke manier met spelletjes over dit onderwerp gesensibiliseerd en konden ze ook gadgets (topjes, T-shirts, hoedjes, strandtassen, lippenbalsem, ...) winnen. Er werd een parcours voorzien dat afgelegd moest worden met de 'dronkemansbrillen'; er kon een preventieve blaastest gedaan worden en er konden woordzoekers ingevuld worden. De stand werd aangekleed met materiaal van de VAD (Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen), waarbij de Fantmobiel - de roze infocaravan - als aandachtstrekker voor de stand fungeerde.

 

doc20120216115740_001