Noodnummer 101

Computerfraude: e-mails van banken

Wij krijgen dikwijls melding van verdachte mails van banken die vragen om een vernieuwing van de veiligheid, betalen van facturen of het opsturen van je betaalkaarten. Deze mails hebben vaak een goeie  layout en worden verstuurd vanaf adressen die een (populaire) bank vermelden. Dit is echter een vorm van fraude, wees op uw hoede.

Veilig internet is een verantwoordelijkheid voor alle internetgebruikers. Zo zorgen de banken voor een maximale beveiliging van PC banking. Maar ook de gebruikers van PC banking dragen bij tot een optimale beveiliging. Daarom letten ze zowel op hun computer als op hun surfgedrag.  Hieronder kan u enkele vuistregels vinden.

 Beveilig uw computer

Zorg voor een goed en up-to-date antivirussysteem. Deze vorm van beveiliging kan al heel wat problemen vermijden. Zorg er ook voor dat u enkel op vertrouwde websites surft. Sommige websites bieden software aan, download deze zeker niet naar uw computer als u niet zeker weet of de software wel betrouwbaar is. Probeer voor uw software zoveel mogelijk de officiële websites te gebruiken.

Controleer de website van/in de e-mails

Ga er niet zomaar van uit dat u op een authentieke website van uw bank surft. Bedriegers bedienen zich soms van vervalste websites die in bepaalde gevallen echt goed lijken op onze sites. Gelukkig kunt u snel de authenticiteit controleren:

Zitten er geen schrijffouten in het adres of in de mail? Eindigt het adres op dezelfde woorden als de website van uw bank? Ga deze dingen zeker na. U kan het e-mailadres van uw bank vinden via de officiële website van de bank zelf.

In sommige gevallen kan u zelfs een mail krijgen van een bank waar u niet bij bent aangesloten, klik dan zeker niet op de links in de mail. Ga dus na of het wel om uw bank gaat.

Om dit snel te controleren kan u de site van uw bank in uw browserfavorieten toevoegen. Gebruik enkel deze snelkoppeling om PC banking te starten.

U kan het specifieke adres van waaruit de mail werd verstuurd blokkeren in uw mailprogramma door de mail als "ongewenst" aan te duiden. 

Vreemde vragen? Ongebruikelijke werkwijze?

Wordt er in de mail informatie gevraagd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank zodra u vermoedt dat er vertrouwelijke informatie wordt gevraagd op een wijze die u niet normaal lijkt.

Uw bank vraagt nooit zomaar vertrouwelijke informatie en al helemaal niet per telefoon of per mail. Dat doet uw bank enkel in een gesprek met een adviseur die u kent of per brief. Let goed op voor telefoontjes of mails die een fraudegeval of andere problemen met uw kredietkaart of uw rekening signaleren en waarbij u eventueel gevraagd wordt om bepaalde vertrouwelijk informatie door te geven om het probleem te verhelpen. Ga nooit in op zo'n verzoek. Verwittig zo snel mogelijk uw kantoor.

Merkt u dat PC banking niet reageert zoals gebruikelijk? Vermoedt u dat er iets niet in de haak is? Sluit uw sessie in dergelijke gevallen direct af en signaleer het probleem aan uw bank.

Lees ook dit bericht over een virus "ransomware".